Puheeni täysistunnossa 6.6.2023



Arvoisa puhemies,



Meillä on tänään käsittelyssä lakialoite polttoaineveron kohtuullistamisesta ja kohtuullisen hintatason turvaamisesta, toinen lakialoite koskee Dieselin käyttövoimaveron poistamista ja biopolttoaineiden
jakeluvelvoitetukea. Molemmat tärkeitä ja tarpeellisia aloitteita.



Kansalaisilla on hätä kasvaneiden elinkustannusten vuoksi. Suomessa, pitkien välimatkojen maassa ihmiset tarvitsevat autoa. On aivan eri asia puhua pääkaupunkiseudun joukkoliikennemahdollisuuksista, kuin pohjoisempien tai itäisempien harvaan asuttujen alueiden liikkumisesta. Suomessa tullaan tarvitsemaan edelleen yksityistä autoilua, jotta ihmiset pääsevät töihin ja liikkumaan paikasta toiseen. Kansalaisten pitää pystyä liikkumaan polttomoottoriautolla, ilman pahiksen mainetta tai huonoa omaatuntoa. Liikenteen sähköistyminen tapahtuu aikanaan, mutta sitä ei voi tehdä nykyisellä kustannustasolla, sillä harvalla kansalaisella on varaa sähköautoon. Kilpisjärvellä pakkaset jatkuivat kesäkuun alkuun saakka, eikä sähköautoilu ole vielä kovinkaan realistinen vaihtoehto Lapin olosuhteissa.


Suomalaisten elinkustannukset hipovat kipurajoja monessa kotitaloudessa. Korkeat elinkustannukset koskettavat tällä hetkellä kaikkia suomalaisia. Lapsiperheet, yksinasuvat, eläkeläiset, opiskelijat ja työssäkäyvät kaikki kärsivät yhtä lailla inflaation aiheuttamista korkeista elinkustannuksista ja suomen jo entisestään korkeasta veroasteesta, joka ei helpota tilannetta. On turha puhua vain työn verotuksen keventämisen tarpeesta, mikäli samaan aikaan verotusta kiristetään elämän edellytysten osalta. Ruoka, liikkuminen, energia ja ylipäätään normaali eläminen on Suomessa kallista. Mikäli syrjäseudulla asuvalla matalapalkkaisella ei ole varaa käydä töissä, tulee se vielä kalliimmaksi valtiolle.


Arktisilla leveyksillä lämmityksen kustannukset ovat melko vakiot. Lyhytnäköisellä päätöksenteolla turpeen alasajon myötä, Venäjän hyökkäyssodan aiheuttaman energiakriisin pahentaessa tilannetta, aiheutettiin

useissa lämpölaitoksissa ympäri Suomen tilanne, jossa puuta poltettiin ennätysmäärät. Ilmasto ei taaskaan pelastunut, ongelma vain siirtyi eri sektorille. Viime talvena sähkökriisin ollessa pahimmillaan, poltettiin
suomalaisissa kodeissa kaikkea mikä vain oli mahdollista polttaa. Mitä tällä yritän sanoa, on että auto polttaa saman määrän polttoainetta tietyllä matkalla, eikä muutu ympäristöystävällisemmäksi, vaikka bensa olisi kuinka
kallista. Minä tulen lapista, meillä on talvi lähes seitsemän kuukautta vuodesta. Osalla lappilaisista matka keskussairaalaan on 500 kilometriä. Tähän tarvitaan autoa ja siten, että siihen on varaa ostaa bensiiniä.


Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa kansainvälisesti vertaillen korkeaa. Esimerkiksi tammikuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 56 prosenttia koostui erilaisista veroista. Dieselpolttonesteen hinnasta arviolta 46 prosenttia muodostui syyskuun 2022 hintatasolla veroista.


Koska polttoainevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta ja polttoaineveron määrä määritellään valmisteverolainsäädännössä sentteinä, on tämä asia, johon
voimme vaikuttaa eduskunnassa, sillä veron määrä ei riipu polttoaineen hinnasta.


Suomen eduskunnan tehtävä on ensisijaisesti huolehtia oman maan kansalaisten ostovoimasta. Viime vuosina on vaikuttanut siltä, että tärkeämpää on ollut huolehtia maineesta muiden silmissä. Yltiö kunnianhimoiset ilmastotavoitteet edellisen hallituksen toimesta kurjistavat tavallisen suomalaisen elämää, eivätkä ne ole
tuoneet luvattuja miljardeja kansantalouteen. Tämän hyveposeerauksen tulee loppua.


Suomessa tavaraliikennekuljetukset ovat pitkälti autoliikenteen varassa ja polttoaineen hinnoilla on suora yhteys yritysten toimintaedellytyksiin ja täten elintarvikkeiden ja tavaroiden hintoihin. Suomalainen maksaa kalliisti ilmaston pelastamisesta, eikä se siltikään meidän toimillamme pelastu. Tärkeämpää olisi vaikuttaa kansainvälisiin sopimuksiin Kiinan ja Intian alati kasvaviin päästöihin. Kiinan päästöt olivat vuonna 2022 suuremmat kuin muiden teollisuusmaiden päästöt yhteensä.


Kasvavat kustannukset ajavat teollisuutta pois Suomesta ja samalla tulemme kasvattaneeksi päästöjä maan rajojen ulkopuolella. Ostamme sitten tyytyväisenä halpoja vaatteita ja tavaroita, jotka on tuotettu vaikkapa siellä Kiinassa. Tarvitsemme suunnan muutoksen kokonaisuudessaan kotimaista teollisuutta, yrittäjyyttä ja ostovoimaa tukevaksi.


Ruotsin oikeistohallitus on laskemassa jakeluvelvoitetta. Olisi tärkeää yhdessä Ruotsin kanssa miettiä myös EU-vaikuttamista näiden meidän pohjoisten alueiden näkökulmasta. Meillä Ruotsin kanssa on samat olosuhteet, arvot ja tavoitteet. Yhdessä olisimme enemmän!

Kotimaan parhaaksi! Suomalainen ensin!

1. Vahva Lappi

Lappi on minulle rakas. Sen luonto ja elinvoima ovat minulle tärkeitä asioita. Lappi menestyy luonnonvaroillaan ja matkailulla.

LAPPI ON TÄRKEÄ!

Lappi tuottaa hyvinvointia koko Suomelle ja katse on käännettävä pohjoiseen, vahvistettava Lapin teitä ja raideyhteyksiä. Tämä on tärkeää myös huoltovarmuuden ja turvallisuuden näkökulmasta. Lapin elinvoima ja luonto ovat tärkeitä meille lappilaisille. Lappi menestyy luonnonvaroilla ja matkailulla. Kaikki tämä on yhteensovitettavissa.


2. Työ ja yrittäjyys kunniaan

Työn tekemisen on oltava kannattavaa. Tämän tarkoittaa verotuksen keventämistä pitkällä aikavälillä. Kaikki suomalaisten yritysten ja teollisuuden investointien tulee olla kannattavia Suomessa.


3. Suomalainen ensin

Suomalaisten verorahojen lahjoittaminen kehitysapuun ja tukipaketteihin on lopetettava. Haittamaahanmuutto tulee saada kuriin.

Ajattelen, että kansanedustaja on suomalaisilla töissä ja kansan palvelija. Suomalaisen etu tulee asettaa etusijalle kaikessa päätöksenteossa.

VELKAANTUMISELLE STOPPI!

Suomen talous tulee saada tasapainoon. Työn verotusta tulee alentaa ja työn tekemisen tulee olla aina kannattavaa.Suomen tulee olla omavarainen energian, elintarvikkeiden ja talouden suhteen. Velkaantuminen on lopetettava. Suomen kansallista päätäntävalta metsien käytön, varhaiskasvatuksen tai muunkaan kansallisen päätäntävallan osalta ei saa luovuttaa EU:lle. Suomalainen teollisuus on ilmastoteko. Meidän tulee huolehtia että Suomeen on hyvä investoida ja työpaikat säilyvät Suomessa. Kotimaista kaivosteollisuutta tulee vahvistaa.

4.Pelastetaan peruskoulu ja varhaiskasvatus

Palautetaan suomalainen peruskoulu sen menestyksen tielle. Kuunnellaan opettajia ja panostetaan lastemme hyvinvointiin. Rajat ovat rakkautta. Koulussa täytyy olla jokaisella oppilaalla rauha oppia.